چطور هزینه سئو را با آموزش کاهش دهیم

در این بازار فعلی ملتهب ایران هزینه کردن دیگر شهامت میخواهد مخصوصا در حوزه‌های فنی و مربوط به سایت که ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد. یکی از این حوزه ها سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل است که هزینه سئو با توجه به ابزارهای سایت‌های خارجی وبسطه به قیمت دلار است و هر چه قیمت ارز بیشتر شود قیمت سئو و خدمات آن هم نیز افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی برای ارتقای سئو نمی‌توان در یک بازه زمانی محدود هزینه کرد و باید این هزینه مداوم تزریق شود، موردی که بر گران شدن سئو اثری مستقیم می‌گذارد. به عنوان مثال خرید خرید یک اکانت پایه سایت Ahrefs نظیر ۹۹ دلار است و تنها برای این ابزار باید ماهانه ۱.۵ میلیون تومان پول پرداخت کنید. این یک مثال ساده برای هزینه های سئو در یکی از ابزارها بود، سئو فقط به این یک ابزار نیاز ندارد بلکه به ابزارهای دیگری جهت بهینه سازی و بهبود یک سایت نیازمند است که هر کدام را اگر قصد تهیه داشته باشیم کم کم به بودجه ماهانه ۱۰ میلیون تومان نیاز است.

این موارد تنها برای ابزارها هست درحالی که هزینه های اجرایی این خدمات به یک سئوکار هنوز حساب نشده است، باید دقت داشته باشیم که صرفا داشتن این ابزارها کمک خاصی به سئو وبسایت ما نمی‌کند. بلکه نحوه استفاده از آن‌ها مهم است، اینکه با چه میزان برداشت را از این ابزارها می‌کنیم اهمیت دارد.

ولی چگونه این هزینه ها را کاهش دهیم

گوگل آنالیتیکس

استفاده از ابزارهای رایگان و قدرتمند یکی از روش های کاهش هزینه های خدمات سئو می‌باشد. به عنوان مثال ابزار Google Analytics که یک ابزار بسیار قدرتمند است می‌تواند به شما کمک کند که کاربران شما چه کاری را در سایت انجام می‌دهند. به عنوان مثال چند دقیقه در این صفحه هستند و یا چند صفحه را مشاهده می‌کند، مسیر حرکت آن‌ها به چه صورت است و در کدام یک از صفحات سایت کاربران از وبسایت خارج می‌شوند. کدام یک از تبلیغاتی که مثلا بنده انجام دادم باعث فروش بیشتر شد و یا کدام یک از شبکه ها ترافیک بیشتری دارم، کاربران سایت من چه چیزی را در سایتم جستجو می‌کنند، آیا منو سایت من مناسب کاربران است؟ میزان بانس ریت وبسایت من چقدر است؟ چه مقدار نسبت به روزگذشته، هفته گذشته، ماه گذشته، سال گذشته کل سایت و یا یک صفحه خاص رشد داشته است؟ و هزاران گزارش دیگر که شما می‌توانید آن‌ها را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.


هر چند در ایران سایت‌های بسیار کمی هستند که آموزش این ابزار را ارائه داده اند ولی سایت میزفا تلاش کرده تا بتواند آموزش گوگل آنالیتیکس را به شکل کاربردی و کامل برای شما ارائه دهد. در این آموزش‌ها سعی شده جدا از آنکه با این ابزار رایگان آشنایی پیدا کنید، بتوانید از تجربیات چند ساله به راحتی استفاده کنید. این ابزارهای قوی سئو هستند که به شما مسیر درست را مشخص می‌کنند و اگر از این ابزارهای رایگان استفاده نکنید مجبور به هزینه های بیشتر برای ابزارهای پولی هستید. اگر قصد دارید هزینه کمتری در سئو کنید باید بر روی این ابزارها تسلط کافی داشته باشید.

وبمستر تولز

یکی دیگر از ابزارهای فوق العاده عالی گوگل ابزار webmastertool آن است. شما در این ابزار بی‌نظیر می‌توانید سایت خود را در نتایج گوگل مدیریت کنید، البته مدیریت به این معنی نیست که به راحتی رتبه سایت را جابجا بکنید. بلکه این ابزار بیشتر یک چشم قوی برای رصد کردن سایتتان در نتایج جستجو می‌باشد. به کمک وبمستر که اسم جدید آن Search Console است، شما می توانید گزارشی از صفحات دیده شده توسط گوگل، و صفحات ایندکس شده توسط گوگل را متوجه شوید. همینطور به کمک این ابزار می‌توانید صفحه هایی که دارای مثلا خطای 500 یا خطای 404 هستند را به راحتی پیدا کنید.
هر چند امکانات این ابزار به اینجا ختم نمی‌شود، مثلا شما می‌توانید از پنالتی گوگل اطلاع پیدا کنید. البته پنالتی در گوگل دیگر همانند قدیم نیست و کل سایت پنالتی نمی‌شود بلکه ممکن است فقط بر اساس یک کلمه یا یک مجموعه کلمات شبیه به هم پنالتی صورت بگیرد و یا یک صفحه خاص پنالتی شود. هر چند برخی واکنش‌های گوگل پنالتی نیست ولی شبیه به آن هست مثلا رقص گوگل گاهی شبیه به این موضوع می‌شود و یا ماه عسل وقتی برای یک سایت رخ می‌دهد ممکن است موقت جای یک سایت رتبه بهتر را بگیرد. مهم آن است که همه این موارد موقت هستند.


از دیگر امکانات وبمستر گوگل میتوان به مدیریت خطاهایی که در ظاهر نتایج رخ می‌دهد اشاره کرد و یا چه تعداد کاربران بر روی سایت ما کلیک می‌کنند و چه تعداد صرفا سرچ می‌کنند و سایت شما را مشاهده می‌کنند ولی بر روی ما کلیک نمی‌کنند و همینطور این کلیک‌ها و دیده شدن‌ها در هر صفحه چه میزان هست و یا در هر کلمه چه میزان است. چه مقدار نسبت به روزهای گذشته و یا هفته‌های گذشته رشد یا پسرفت داشته‌ایم، روند ایندکس‌های سایت ما در طول چند ماه گذشته چطور است، خطاهایی که مربوط به واکنش گرا بودن در گوشی است و همینطور تنظیمات فایل های روبات و صدها مورد دیگر که میتوان به کمک آموزش وبمستر این موارد را دید، ارزیابی کرد و بهینه سازی لازم را در سایت صورت داد.

نتیجه گیری

استفاده از این ابزارهای رایگان کمک بسیاری به شما می‌کند تا بتوانید هزینه کمتری در سئو پرداخت کنید ولی نکته مهم آن است که به دلیل رایگان بودن این ابزارها افراد زمان کمتری برای دیدن آموزش های این ابزارهای قدرتمند گوگل می‌کنند درحالی که با بررسی و ارزیابی این ابزارها می‌توان مسیر سایت را به خوبی روشن کرد. باید قدر این ابزارها را دانست چرا که در حال حاضر رایگان هستند و آیا کسی هست تضمین دهد که این ابزارهای سئو در سال‌های آتی هم رایگان خواهند بود.

باید توجه داشته باشید که هدف ما صرفا استفاده از ابزارهای رایگان نیست چرا که ابزارهای پولی که در اول مقاله اشاره شد دارای گزارش های متفاوتی هستند ولی این نکته حائز اهمیت است که استفاده از ابزارهای پولی زمانی، بیشترین تاثیر را خواهد داشت که شما از قبل نهایت استفاده را از ابزارهای رایگان کرده باشید و مهارت کافی را داشته باشید و سپس می توانید بالاترین بازخورد را داشته باشید.

اندازه گیری کنید

اکثر ابزارهای سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو یک سری داده‌های کمی را به ما ارائه میدهند. مثلا در گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد که بانس ریت سایت ۷۰ درصد است، حال آیا به نظر شما این مقدار عددی خوبی است یا بد؟ و یا اگر ابزار وبمستر به شما نشان دهد که تعداد کلیک های یک سایت ۱۰ هزار عدد است آیا این خوب است یا بد؟

جواب به این سوال در شرایط مختلف متفاوت است. زمانی شما در این حالت میتوانید بگویید خوب است یا بد که مقایسه ای را صورت دهید. مقایسه با رقبا و همینطور مقایسه با خود یکی از مهم ترین استراتژی هایی هست که میتوانید پیاده سازی کنید.

برای مثال زمانی که میگویند بانس ریت یک سایت ۷۰ است باید ابتدا بررسی نمایید که سایت در چه زمینه ای فعالیت می کند مثلا اگر سایت فروشگاهی هست این مقدار می تواند نامناسب باشد ولی اگر یک سایت در زمینه تولید محتوا است مقدار نسبتا خوبی است. از طرفی هر سایت باید نسبت به خود مقایسه را صورت دهد، به عبارتی باید هر روز هر هفته هر ماه هر سال آمار خود را مقایسه کنید و اگر نسبت به هفته گذشته بانس ریت آن بیشتر شده یعنی افت داشته (توجه داشته باشید که بانس ریت هر چه بیشتر باشد بدتر است) و با این مقایسه داده ای میتواند یک داده کمی را به کیفی تبدیل کند.

همین موضوع در ابزار سرچ کنسول هست وقتی میگوییم کلیک یک سایت در نتایج ۱۰ هزار عدد است به این معنی نیست که این خوب است یا بد. چرا که ممکن است این میزبان برای یک سایت برتر باشد و در هفته گذشته تعداد کلیک ۱۲ هزار عدد بود و این هفته به ۱۰ هزار عدد رسیده است و این افت زیادی محسوب می‌شود.

بنابراین صرفا با مقایسه کردن‌ها میتوانیم بفهمیم که آیا در حال رشد کردن هستیم و یا در حال پسرفت کردن و اگر آموزشهای وبمستر و گوگل آنالیتیک را دنبال کنید می توانید این داده ها را به خوبی دریابید.

منبع: میزفا

5/5 (1 نظر)